Langkau ke kandungan utama

42 cara menjadi pakar dalam bidang pilihan anda

Bagaimana cara untuk anda ingin menjadi seorang pakar dalam bidang tertentu?

Pakar bidang adalah seorang yang memberikan maklumat, nasihat dan bimbingan kepada mereka yang memerlukan, seperti melalui konsultasi, coaching, ceramah, seminar, ebook berbayar, kursus (workshop) dan sebagainya.

Menjadi pakar terutama pada satu subjek/topik akan memudahkan orang mengenali dan mengingati kita dengan lebih mudah, berbanding mengetahui kesemua perkara tanpa ada satu pengkhususan. Selain itu, kita juga lebih mudah untuk membuat pembacaan dan kajian kerana hanya perlu memfokus pada satu topik sahaja.
<!-- Teruskan membaca -->
Soalnya, bagaimana kita boleh menjadi seorang yang pakar? Berikut adalah sebahagian caranya:
  1. Pilih satu bidang yang mengkhusus. Ini adalah penting dan fokus padanya pada setiap masa.
  2. Jelas terhadap pilihan anda itu.
  3. Seeloknya bidang atau topik itu adalah minat dan ‘passion’ anda.
  4. Baca sekurang-kurangnya 50 buah buku (termasuk ebook) mengenai topik tersebut.
  5. Baca sekurang-kurangnya 5 artikel sehari mengenai topik tersebut.
  6. Tonton video mengenai topik itu.
  7. Dengar audio mengenai topik tersebut.
  8. Subscribe newsletter pakar bidang/topik tersebut untuk menerima tip dan informasi terus melalui emel.
  9. Subscribe RSS dan baca blog pakar topik pilihan anda itu.
  10. Berkenalan dan berkawan dengan usahawan yang melakukan bidang yang sama.
  11. Mengetahui statistik, penemuan dan kajian berkaitan topik tersebut.
  12. Tulis ebook percuma mengenai topik tersebut.
  13. Tulis buku dan terbitkan ia sama ada terbitkan sendiri ataupun melalui mana-mana penerbit. Jika boleh, tulis empat buah buku berkaitan topik/bidang yang sama.
  14. Buat kajian dan hasilkan penemuan / formula sendiri.
  15. Buat testing terhadap teknik-teknik yang akan diajar kepada orang lain. Pastikan ia benar-benar berkesan.
  16. Bina senarai emel (mailing list) dan berikan tip dan informasi secara konsisten.
  17. Pasang blog dot com dan tulis secara konsisten mengenai topik itu.
  18. Sertai program seminar dan latihan yang dianjurkan oleh pakar berkaitan.
  19. Sertai program coaching yang disediakan oleh pakar sedia ada.
  20. Baca, baca dan baca. Tulis, tulis dan tulis. Cakap, cakap dan cakap, hanya mengenai topik itu. Lakukannya secara konsisten. Baca banyak buku dan menulis di blog, buku, ebook dan sebagainya. Manakala bercakap melalui pelbagai cara seperti ceramah, seminar, kursus dan apa jua peluang yang ada.
  21. Anda wajib mempunyai blog dot com anda sendiri sama ada atas nama sendiri atau jenama bisnes, atau menggunakan kata kunci (keyword) berkaitan topik kepakaran anda.
  22. Wujudkan modul anda sendiri untuk seminar, workhsop dan coaching yang akan anda anjurkan.
  23. Sediakan slaid ataupun teks untuk ceramah (talk). Dijemput memberikan ceramah adalah sesuatu yang amat menyeronokkan.
  24. Lakukan khidmat konsultasi.
  25. Anjurkan seminar dan kursus anda sendiri. Kumpulkan testimoni para peserta dan siarkan ia di blog dan website anda.
  26. Balas emel pertanyaan walaupun dengan jawapan yang ringkas.
  27. Bimbing dan bantu orang lain sama ada secara percuma ataupun berbayar.
  28. Sertai forum komuniti seperti di forum online dan Facebook. Kongsikan pandangan dan kepakaran anda di sana.
  29. Jika anda aktif di Facebook, 95% tulisan di sana adalah mengenai topik kepakaran anda.
  30. Berikan pandangan (komen) yang terbaik di mana-mana blog yang berkaitan dengan topik itu.
  31. Wujudkan satu laman web dot com yang simple, khas untuk profile anda. Pastikan laman web itu nampak profesional dan senaraikan khidmat kepakaran anda, berikan ebook percuma di situ, optin form (untuk pelawat daftar emel), nombor telefon anda dan contact form. Masukkan juga testimoni pelanggan.
  32. Buktikan kepakaran anda dengan sesuatu hasil dan pencapaian. Contohnya, jika anda mengatakan anda pakar jualan, maka jualan yang konsisten setiap hari (sama ada bisnes anda ataupun klien konsultasi anda), ia adalah bukti anda seorang pakar jualan.
  33. Menjadi penulis di kolum majalah berkaitan.
  34. Ambil peluang ditemuramah seperti untuk majalah, radio dan TV.
  35. Menjadi guest blogger (penulis tetamu) di blog-blog lain terutama blog dalam bidang / industri yang sama.
  36. Dapatkan testimoni daripada para pakar lain untuk ‘mengiktiraf’ kepakaran atau kredibiliti anda. Tidak semestinya dalam topik spesifik yang sama. Contohnya anda pakar SEO dan anda boleh dapatkan testimoni daripada pakar Internet Marketing yang umum ataupun pakar topik lain. Masukkan juga testimoni itu ke dalam website profile.
  37. Kad bisnes. Pada kad bisnes, nyatakan satu ayat yang mengkhusus kepada kepakaran anda, iatu apakah yang anda lakukan untuk pelanggan? Contoh: “Membantu usahawan melipat-gandakan kadar jualan produk mereka di Internet.”
  38. Buku pamplet profile. Ia bukan pamplet, tetapi ala-ala pamplet. Ia juga lebih kurang sama dengan katalog, tapi lebih kepada profile. Ia lebih kurang sama dengan website profile, tetapi buku profile ini dibawa ke mana-mana anda pergi dan berikan kepada prospek secara percuma. Dalam buku pamplet profile itu, letakkan maklumat kepakaran anda, produk dan perkhidmatan yang disediakan, serta sedikit perkongsian berharga seperti tip-tip ringkas.
  39. Belajar memberi ucapan / ceramah dengan baik, simple dan ‘menyeronokkan’. Walaupun anda amat pakar dalam bidang anda, tetapi menyampaikan maklumat dengan cara yang membosankan akan menyebabkan anda dilihat sebagai seorang yang tidak pakar!
  40. Jika sudah ada buku sekurang-kurangnya sebuah, adakan ‘book talk’ sama ada ia dianjurkan sendiri ataupun diuruskan oleh pihak penerbit.
  41. Hasilkan video dan upload ia ke Youtube. Video itu memadai 1 hingga 3 minit sahaja dan berikan maklumat yang berguna dan dengan cara yang ‘santai’ dan ‘ringan’.
  42. Jika bidang anda mempunyai kursus (persijilan) tertentu, amat diagalakkan anda menyertainya. Contohnya, jika bidang anda berkaitan komputer, banyak peperiksaan sijil-sijil (certificate) yang boleh diambil. Sijil bukan penentu kepakaran, tetapi ia adalah gambaran dan tiket untuk meyakinkan pelanggan.
Begitu banyak cara untuk kita mencapai tahap kepakaran dan dilihat sebagai seorang pakar. Kesemua cara di atas boleh dilakukan satu demi satu.

Namun jelas… Tidak ada perkara lain yang perlu dilakukan melainkan MELAKUKAN SESUATU seperti di atas (bertindak) dan FOKUS pada topik kepakaran anda SEPENUHNYA. Sesiapa sahaja boleh BERIMPIAN, tetapi hanya mereka yang BERTINDAK sahaja akan mencapainya. Jadi, mulakan misi anda pada hari ini juga. Pahit hanya pada permulaan, lama kelamaan ia akan menjadi biasa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Web Untuk Mempersingkat Link/URL

Apakah anda suka dengan situs microblogging yang popular saat ini yaitu twitter ?. Kita bisa berbagi status layaknya sms dan juga bisa mencantumkan link disana. Hanya saja…kita tidak bisa mengupdate status kita terlalu panjang karena di Twitter kita hanya bisa mengupdate status sebanyak 160 karakter saja ( seperti sms ). Apalagi jika anda ingin memberikan link pada update status anda, bisa-bisa karakter yang tersedia tidak mencukupi, apalgi jika link yang anda cantumkan sangat panjang. Oleh karena itu, diperlukan sebuah bantuan dari pihak ketiga yang memberikan layanan untuk menyingkat url yang panjang menjadi lebih pendek atau singkat, yang biasa disebut dengan  URL shortener services . Kita semua suka untuk memberi dan berbagi link ini web pada website yang berbeda. Banyak sekali link web ini sangat panjang sehingga menjadi sangat sulit untuk dibagi dan bahkan jika satu huruf atau angka yang salah maka seluruh link yang akan berguna sebagai link tersebut tidak akan terbuka. Jadi

Tanggungjawab Suami Isteri Dalam Perkahwinan

  Islam telah meletakkan landasan yang jelas terhadap sesebuah ikatan  perkahwinan , iaitu pembinaannya mestilah di atas asas agama, bukannya nafsu semata-mata. Oleh itu,rumahtangga yang harmoni dan bahagia akan terbentuk melalui rasa tanggungjawab masing-masing dengan sempurna, kerana perkahwinan yang diikat melalui akad perkahwinan bertujuan membentuk peribadi dan mengajak pasangan tersebut supaya berkongsi pendapat, masa, cara hidup untuk sama-sama menunaikan tanggungjawab masing-masing kearah keluarga yang bahagia. Keluarga yang baik dan harmoni akan dapat melahirkan masyarakat yang baik juga, melalui proses pembentukan peribadi dan jiwa anak-anak, yang mana semua itu bermula daripada sebuah keluarga. Masyarakat dan negara tidak akan maju dan tidak sempurna jika ahli keluarga yang mendiami sesebuah negara itu pincang. Justeru itulah, rumahtangga yang aman dan harmoni dapat dicapai melalui kerjasama dan tanggungjawab yang baik sesama mereka, seperti berkasih sayang, saba

Cara Menghantar SMS Dengan Hanya Sekali KLIK Kepada Beribu Penerima

Salam sejahtera buat pembaca sekalian. Kali ni saya akan kongsikan kepada anda satu cara mudah dan ringkas bagi anda yang sedang menjalankan pelbagai jenis perniagaan iaitu dengan cara menghantar SMS. Ianya adalah salah satu cara anda mempromosikan produk anda dan cara menarik pelanggan mengetahui tentang produk yang anda miliki. Cara ini ringkas dan cepat dengan hanya sekali klik sahaja anda mampu menghantar ke semua pelanggan anda. Anda mungkin tidak percaya dengan sistem ini tapi percayalah hanya dengan satu klik anda mampu menghantar ke semua pelanggan dengan mudah.              Sebelum terlupa, saya ingin bagitahu kepada anda bahawa sistem ini adalah sistem BulkSMS . Apa itu bulk sms? 1)     Bulk SMS merupakan satu sistem yang digunakan untuk menghantar dan menerima pesanan ringkas (SMS), Khidmat Pesanan Multimedia (MMS), WAP Push, SMS/MMS Broadcast, Flash Message dan bermacam-macam lagi secara online . Selain itu bulk SMS juga dapat menghantar pesanan ringkas secara puk