Langkau ke kandungan utama

Bagaimana Mengenal Diri dan Mengetahui Potensi Diri yang Sebenar?


Kekuatan. Diiktiraf sebagai energi yang berkuasa dalam diri. Dengan memiliki kekuatan, kita dapat menakluk diri dan mencapai apa jua impian yang kita idamkan.

Seorang rakan hebat di Facebook, Tuan Rizal bertanya,
“Bagaimana untuk kita mengetahui kekuatan diri?”

Pertama-tama, kesedaran terhadap kekuatan diri itu lebih penting. Apabila kita sedar fungsi kekuatan diri dalam kehidupan seharian, maka kita akan mengelakkan diri daripada membuang masa untuk memperbaiki kelemahan.

Kerana kelemahan itu boleh dipindahkan kepada mereka yang lebih berhak. Manakala kekuatan itu adalah aset diri kita. Manusia yang hebat adalah manusia yang bijak dalam memahami dan menggunakan kekuatan diri dalam kehidupan seharian.
Menggunakan kekuatan diri dalam kehidupan seharian adalah kunci kebahagiaan. Apabila kita menggunakan kekuatan, masa yang berlalu itu terlalu sekejap rasanya. Misalnya, manusia yang mempunyai kekuatan diri untuk menulis beribu-ribu patah perkataan, tidak akan jemu untuk terus menulis.
Begitu hebat impaknya apabila kita mengenali kekuatan diri. Justeru itu, artikel ini akan menghimpunkan kajian dan pengalaman untuk kita mengenal pasti, unsur-unsur yang dapat membawa kita kepada nikmat kebahagiaan dalam kehidupan iaitu…

Mengenali kekuatan dan potensi diri sendiri.

3 Perkara Asas Untuk Mengenali Kekuatan dan Potensi Diri
Steve Pavlina, penulis blog yang terkenal dalam bidang motivasi dalaman menyatakan, terdapat 3 perkara asas yang boleh kita gunakan, untuk mengenali kekuatan dan potensi diri iaitu:
  1. Apa yang kita suka lakukan?
  2. Apa yang kita suka baca?
  3. Keadaan sekeliling yang memotivasikan diri.
1)  Apa yang Kita Suka Lakukan?
Apabila kita mempunyai masa lapang, apakah perkara yang akan kita lakukan? Aktiviti ini biasanya adalah kekuatan diri yang kita tidak sedari. Kerana ia bersifat natural. Dalam psikologi manusia, kita jarang-jarang sedar tentang perkara yang kita lakukan secara tidak sengaja.

Sebagai contoh, saya seorang yang suka menulis mengenai buku-buku atau artikel yang saya baca ketika punya masa lapang. Aktiviti menulis ini boleh dikatakan sebagai salah satu kekuatan dan potensi yang ada dalam diri.

Setiap manusia mempunyai aktiviti yang berbeza ketika masa lapang. Ia boleh digunakan untuk mengetahui kekuatan diri kita yang tersembunyi.

2)  Apa yang Kita Suka Baca?
Lihat kembali modal bacaan kita. Adakah kita banyak melaburkan duit untuk membeli buku-buku yang berkaitan dengan masakan? Menurut kajian, buku yang kita beli mencerminkan kemampuan diri kita.
Pernahkah kita menghadapi situasi seronok membaca buku yang dibeli? Adakah ketika itu kita tidak rasa dipaksa untuk membeli buku itu?
Apabila situasi ini berlaku pada diri, maka itu merupakan petunjuk di mana kita mempunyai kekuatan dalam buku yang kita baca. Contohnya, seorang yang membaca buku memasak kekuatannya cenderung kepada masakan, atau menginovasikan idea masakan mengikut acuan sendiri.

3)  Keadaan Sekeliling yang Memotivasikan Diri
Situasi ini berlaku pada diri saya sendiri. Apabila saya melihat paparan iklan, artikel atau apa-apa material yang berkaitan dengan tip penulisan (seminar / bengkel / dan sebagainya), saya akan rasa seronok dan ingin menghadirinya.
Situasi yang memotivasikan kita dapat menonjolkan kekuatan diri. Apabila kita berminat untuk menghadiri seminar penulisan, ini bermakna kita mempunyai kekuatan untuk menjadi seorang penulis.
Justeru itu, lihat pada situasi atau momen yang meledakkan estim diri. Dari situ, kita dapat kenal pasti kekuatan diri sendiri.

Apakah Hasil Daripada 3 Cara Asas Ini?
Proses memahami adalah bertindak. Setelah kalian membaca artikel ini dan bertindak untuk belajar, apakah hasil yang diperolehi oleh anda?

Mohon kongsikan menerusi ruangan komen di bawah.
Jika kurang jelas dan perlukan pertolongan lanjut, ajukan soalan pada ruangan komen di bawah. Saya dan para pembaca lain akan cuba membantu.
Mengenali potensi dan kekuatan diri dapat menjadikan kita individu yang hebat. Malah ia dapat membantu kita berdakwah dengan cara yang lebih efektif dan produktif.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

6 Web Untuk Mempersingkat Link/URL

Apakah anda suka dengan situs microblogging yang popular saat ini yaitu twitter ?. Kita bisa berbagi status layaknya sms dan juga bisa mencantumkan link disana. Hanya saja…kita tidak bisa mengupdate status kita terlalu panjang karena di Twitter kita hanya bisa mengupdate status sebanyak 160 karakter saja ( seperti sms ). Apalagi jika anda ingin memberikan link pada update status anda, bisa-bisa karakter yang tersedia tidak mencukupi, apalgi jika link yang anda cantumkan sangat panjang. Oleh karena itu, diperlukan sebuah bantuan dari pihak ketiga yang memberikan layanan untuk menyingkat url yang panjang menjadi lebih pendek atau singkat, yang biasa disebut dengan  URL shortener services . Kita semua suka untuk memberi dan berbagi link ini web pada website yang berbeda. Banyak sekali link web ini sangat panjang sehingga menjadi sangat sulit untuk dibagi dan bahkan jika satu huruf atau angka yang salah maka seluruh link yang akan berguna sebagai link tersebut tidak akan terbuka. Jadi

Tanggungjawab Suami Isteri Dalam Perkahwinan

  Islam telah meletakkan landasan yang jelas terhadap sesebuah ikatan  perkahwinan , iaitu pembinaannya mestilah di atas asas agama, bukannya nafsu semata-mata. Oleh itu,rumahtangga yang harmoni dan bahagia akan terbentuk melalui rasa tanggungjawab masing-masing dengan sempurna, kerana perkahwinan yang diikat melalui akad perkahwinan bertujuan membentuk peribadi dan mengajak pasangan tersebut supaya berkongsi pendapat, masa, cara hidup untuk sama-sama menunaikan tanggungjawab masing-masing kearah keluarga yang bahagia. Keluarga yang baik dan harmoni akan dapat melahirkan masyarakat yang baik juga, melalui proses pembentukan peribadi dan jiwa anak-anak, yang mana semua itu bermula daripada sebuah keluarga. Masyarakat dan negara tidak akan maju dan tidak sempurna jika ahli keluarga yang mendiami sesebuah negara itu pincang. Justeru itulah, rumahtangga yang aman dan harmoni dapat dicapai melalui kerjasama dan tanggungjawab yang baik sesama mereka, seperti berkasih sayang, saba

Cara Menghantar SMS Dengan Hanya Sekali KLIK Kepada Beribu Penerima

Salam sejahtera buat pembaca sekalian. Kali ni saya akan kongsikan kepada anda satu cara mudah dan ringkas bagi anda yang sedang menjalankan pelbagai jenis perniagaan iaitu dengan cara menghantar SMS. Ianya adalah salah satu cara anda mempromosikan produk anda dan cara menarik pelanggan mengetahui tentang produk yang anda miliki. Cara ini ringkas dan cepat dengan hanya sekali klik sahaja anda mampu menghantar ke semua pelanggan anda. Anda mungkin tidak percaya dengan sistem ini tapi percayalah hanya dengan satu klik anda mampu menghantar ke semua pelanggan dengan mudah.              Sebelum terlupa, saya ingin bagitahu kepada anda bahawa sistem ini adalah sistem BulkSMS . Apa itu bulk sms? 1)     Bulk SMS merupakan satu sistem yang digunakan untuk menghantar dan menerima pesanan ringkas (SMS), Khidmat Pesanan Multimedia (MMS), WAP Push, SMS/MMS Broadcast, Flash Message dan bermacam-macam lagi secara online . Selain itu bulk SMS juga dapat menghantar pesanan ringkas secara puk